Gnarps Masugn
på SörfjärdenMalmen till järnbruket forslades sjövägen från Utö gruva i Stockholms skärgård och även från olika orter i Bergslagen. Tackjärnet som tillverkades i Gnarps masugn fraktades till Strömsbruk och Franshammars bruk, där det omvandlades till stångjärn. Masugnsruinen står kvar liksom lämningar efter brukslogen med kvarnen. Det fanns också en hästdragen järnväg mellan hamnen och masugnen, som man tror anlades på 1870-talet. Man kan fortfarande se rester av banvallen. En lokomobil, flyttbar ångmaskin på hjul, användes också i verksamheten fram till 1880. Denna finns nu på Galtströms Bruks museum. Stora slaggvarp är fortfarande synliga längs ån och en ruin finns kvar efter smedjan.
Från och med år 1873 drevs bruket av Ströms Bruks AB. År 1878, efter 206 års verksamhet, lade Ströms Bruks AB ner järnbruket av olönsamhetsskäl. En återupplivning av bruket följde och man började leta malm på de närbelägna Gruvberget (se Gruvberget under fornminnen). År 1903 avslutades försöket slutgiltigt.
Källa: Broschyr "Fornminnen i Nordanstig"
Det finns en kulturstig i Sörfjärden där information finns vid varje plats. Se Kulturstigen under Fornminne.